Bertemu kita kembali di blog Singgah Sebentar bagi meneruskan
lagi pengajaran dan pembelajaran kita pada kali ini. Sebelum ini, saya telah
kemukakan sedikit pendahuluan mengenai tajuk blog saya, iaitu Konsep Tartil
Dalam Bacaan Al-Quran. Pada kali ini, saya akan menghuraikan sedikit bagaimana
hendak mencapai konsep tartil itu.
Bacaan Tartil bukan hanya sekadar mengetahui dan memahami hukumnya sahaja, tetapi juga perlu diusahakan dan diketemukan bacaannya dengan tepat. Ianya bermula dari peringkat awal pengajian (kanak-kanak) dan seterusnya ke peringkat amalan dan penghayatan.
Jika prinsip ketartilan bacaan al-Quran itu tidak dapat difahami dan tidak dihayati oleh guru-guru pengajian al-Quran, maka tentunya murid-murid tidak dapat membaca dengan Tartil, lebih-lebih lagi masyarakat islam umumnya.
Perkataan Tartil dari segi bahasa ialah memperkatakan sesuatu perkara itu dengan tersusun dan dapat difahami serta tanpa tergopoh-gopoh.
Mengikut kitab yang dikarang oleh Haji Nik Jaafar B Nik Ismail, skop pecahan tartil tergabung dari tiga ciri, iaitu:
1) Tahsin Al-Saut
2) Al-Tajwid
3) Al-Tarannum
Jadi, pada setiap ciri-ciri tersebut,
memerlukan penerangan yang mendalam. Insyaallah ciri-ciri ini akan diterangkan
pada post yang akan datang, kerana anda memerlukan kesediaan bagi menerima ilmu
ini. Anda rehat dengan secukupnya, kita akan bertemu pada post yang akan
datang. Kerana pembelajaran kita selepas ini lebih mencabar. Sebelum kita
akhiri perjumpaan ini, saya hidangkan anda pemanis telinga untuk disantap
bersama.
0 comments:
Post a Comment