Pages

Ads 468x60px

Saturday 8 December 2012

KONSEP TARTIL DALAM BACAAN AL-QURAN


Al-Quran merupakan mukjizat yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W dalam Bahasa Arab dan ditulis dalam beberapa Mushaf bermula dengan surah Al-Fatihah dan berakhir dengan surah An-Nas.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Muzzammil, ayat 4 yang bermaksud " Dan bacalah akan al-Quran secara Tartil ( tajwid ) ".

Sebelum saya menerangkan lebih panjang, suka saya mengenalkan tajuk yang ingin saya bawa pada kali ini ialah Konsep tartil dalam bacaan al-Quran. Tajuk ini merupakan sub-topik dalam Ilmu Tajwid. Oleh itu, sama-sama kita mendalami ilmu ini bagi meningkatkan lagi kefahaman dalam mencapai konsep tartil dalam bacaan al-Quran yang kita baca hari-hari.


Sebelum saya membawa anda lebih jauh mendalami konsep tartil ini, ingin saya memperdengarkan kepada anda, contoh ringkas bacaan al-Quran yang baik dan bertepatan dengan konsep tartil dalam bacaan al-Quran.


Bacaan tadi dipersembahkan oleh seorang qari dari negara Mesir. Video tadi merupakan sedikit contoh bagi memperkenalkan kepada anda tajuk pembelajaran yang akan kita dalami untuk kali ini. Jadi, cukup untuk pembelajaran kali ini. Kita akan bertemu pada post yang akan datang bagi meneruskan lagi pembelajaran kita ini.

0 comments:

Post a Comment

 

Sample Text

Sample Text